Wzorowy Blog Biznesowy

Jakie powinno być logo Twojej firmy?

Logo to pierwszy krok do wyróżnienia Twojej firmy na tle konkurencji i punkt wyjścia dla całej identyfikacji wizualnej. Warto wiedzieć, jakimi cechami powinno się charakteryzować. Dlatego przygotowałam wpis, w którym dowiesz się, jakie powinno być logo Twojej firmy! Oto 9 przykazań dobrze zaprojektowanego logo.

Co to jest logo i dlaczego go potrzebujesz?

Jesteśmy  otaczani obrazami: w domu, w pracy, w Internecie, na ulicach, w autobusach, wszędzie. Chcesz, by w całej tej przestrzeni wizualnej ludzie dostrzegli Twoją firmę czy markę? Potrzebujesz logo, czyli „charakterystycznej formy graficznej” służącej do identyfikacji.

jak zbudowane jest logo na podstawie lg

Typowa budowa znaku firmowego. Opracowanie własne. Źródło: lg.com

Logo może składać się ze znaku/godła, logotypu i czasem dodatkowo sloganu – w różnych konfiguracjach. Będzie ono informacją,  że funkcjonujesz na rynku i robisz dobrą robotę.  Wyróżni Twój biznes na tle innych i zaoferuje potencjalnym klientom Twoje produkty i usługi. To właśnie jest zadanie Twojego logo.

Co sprawi, że Twój znak firmowy będzie z  powodzeniem wypełniać tę misję? Chętnie opowiemy Ci o zasadach, którymi kierujemy się, projektując logo. Nasze dziewięć przykazań to solidna baza do zbudowania skutecznego i miłego dla oka znaku.

1.Logo powinno odpowiadać Twojej działalności i informować o wartościach, które są ważne w Twojej pracy

Logo jest podstawową “wizytówką”, która opowiada o Tobie, operując skojarzeniami. Kolor zielony, na przykład, będzie oznaczał zdrowie czy świeżość. Symbol domu przywoła na myśl opiekuńczość. Natomiast zielony domek może już dotyczyć budownictwa ekologicznego. Jak widać, kombinacji twórczych jest wiele – ważne, żeby ich efekt pasował do Twojego biznesu. To może przykład.  Znak firmy kurierskiej, poprzez kompozycję, kształty, kolory i krój pisma będzie wyrażał szybkość i niezawodność, podczas gdy projekt logo towarzystwa ubezpieczeniowego skupi się na budowaniu skojarzenia ze stabilnością i poczuciem bezpieczeństwa.

logo firmy DHL

Logo firmy kurierskiej DHL. Zestawienie koloru czerwonego z żółtym wywołuje skojarzenie z energią, działaniem, prędkością. Pochylenie wskazuje na ruch, przemieszczanie się do celu  a poziome linie są „pędem rozcinającym powietrze”. Źródło: dhl.com.pl

2. Dobre logo, to wyjątkowe logo

Musi się wyróżniać, czyż nie o to właśnie chodzi? Oczywiście, w pozytywny sposób, więc możesz inspirować się tym, co uważasz za swoją przewagę nad konkurencją. Możesz także eksponować świetnie dobraną nazwę.  Zwróć uwagę, że w projektowaniu logo także istnieją pewne trendy. Zastanów się, czy podążanie za modą to dobry sposób na pokazanie się w tłumie? Unikatowy znak przejdzie próbę czasu i nie będzie musiał zmieniać się co chwilę – dzięki temu ludzie przyzwyczają się do niego i polubią jak dobrego znajomego.

hipsterskie logo

Przykłady powielania schematów wynikających z trendów i mody projektowej. Znaki typu „hipster” stały się wręcz obiektami żartów w Internecie. Źródło: logopond.com

3. Logo powinno być czytelne

Nie zawsze odbiorca ma czas na jego analizę, raczej obdarza je krótkim spojrzeniem. Raz z daleka, innym razem z bliska; na reklamie, wizytówce albo przejeżdżającym aucie. Dlatego logo musi być łatwe do rozpoznania i zapamiętania w różnych warunkach – i to w mgnieniu oka. Nic tak dobrze nie wpływa na czytelność znaku jak prostota. Jeśli klient potrafi narysować Twoje logo z pamięci – jest bardzo dobrze!

logo apple

Logo Apple, jeden z najlepiej rozpoznawalnych znaków. Elegancka prostota formy połączona z charakterystyczną sytuacją – jabłko jest nadgryzione. Źródło: apple.com

4. Logo powinno być uniwersalne

To istotna cecha, związana z czytelnością. Dobry znak firmowy może być prezentowany na różnych formatach i wszelkich materiałach. Nie sprawia też problemów przy reprodukcji, niezależnie od techniki.  Zauważ, że na billboardzie, stronie internetowej i papierze firmowym używasz tego samego logo. W każdym przypadku musi ono wyglądać znakomicie. Jeżeli po jakimś czasie zdecydujesz się na gadżety prezentujące Twoje logo w niewielkich rozmiarach, takie jak ołówki czy koszulki z haftem, mogą Cię zaskoczyć kłopoty z drobnymi elementami grafik czy liter. To prawda, że na rynku dostępne są coraz bardziej szczegółowe technologie reprodukcji, ale mimo wszystko warto mieć na uwadze różne warianty od samego początku.

Warto też określić pewne reguły użycia (tym zajmuje się księga znaku) dotyczące m.in. minimalnych dopuszczalnych wielkości znaku. Nawet najlepiej zaprojektowane logo poniżej pewnej granicy będzie wyglądało jak niewyraźna plamka.

Identyfikacja wizualna dla MW Ceramic - Pracowni Techniki Detystycznej

Księga znaku opisuje szczegółowo co można zrobić z logo, a czego nie.

5. Dobry znak łamie schematy

Logo powinno być nieschematyczne. Nie sugeruj się tym, że znak konkurencyjnej firmy składa się z godła, logotypu i sloganu. Twoje logo nie musi być zbudowane dokładnie tak samo! Może wystarczy nazwa, pięknie eksponująca krojem pisma to, co chcesz przekazać klientom? Twoja firma jest warta znaku „szytego na miarę” i wiele na nim zyska.

porównanie dwóch logo, oto jakie powinno być logo firmy technologicznej

Dwa znaki z branży komputerowej. Jeden złożony tylko z nazwy, drugi z nazwy i charakterystycznego symbolu. Oba dobrze funkcjonują w przestrzeni wizualnej. Źródło: ibm.com, microsoft.com

6. Logo powinno być nie(zawsze)dosłowne

Ten punkt odnosi się również do kwestii unikatowości. Jeżeli chcesz się wyróżnić, unikaj banału. Wtyczka  i gniazdko w logo przedsiębiorstwa zajmującego się elektryką? Zgoda, ale zróbmy to z pomysłem, tak jak Siah-design w projekcie dla Ed’s Electrics. Przestrzeń negatywowa, która otacza znak, daje nowe możliwości. Pamiętaj, że logo ma kilka chwil „czasu antenowego”, nie zdąży zilustrować wszystkiego, co robisz. Abstrakcyjne rozwiązania czasem lepiej przekazują ogólne przesłanie firmy. Znasz logo Nike? Pomyśl, co ten producent odzieży sportowej umieszczałby na swoim obuwiu, gdyby to but był jego znakiem? Czy abstrakcyjny w formie znak Nike nie wygląda na „szybszy” niż wizerunek buta?

dwa logo

Źródło: logopond.com, nike.com

7. Dobre logo z potencjałem

Nie chodzi tylko o możliwości identyfikacyjne i marketingowe, ale także wizualne. Logo jest podstawą, na której oprze się cała identyfikacja wizualna Twojej firmy. Kolory budzą emocje i skojarzenia, ale także stają się Twoimi „klubowymi barwami”.  Motywy graficzne, występujące w znaku będą elementami spajającymi całą koncepcję wizerunkową, a dobrany do logo krój pisma posłuży Ci do sporządzania dokumentów, zapisu haseł reklamowych i wielu innych słów. Logo można śmiało eksplorować i rozwijać w cały system wizualny, zobacz, jak wykorzystali to projektanci opracowujący nową wersję znaku PZU.

Logo PZU

Motywy pochodzące z nowego logo PZU jako elementy całej identyfikacji wizualnej. Jeden rzut oka i wiesz, czyja to reklama. Źródło: pzu.pl

8. Logo musi mówić

Powinno być czytelnym komunikatem. Bez niedopowiedzeń i nie przegadanym.  Nawet bez sloganu i hasła reklamowego znak gabinetu fizjoterapeutycznego powinien przekazywać informację: „zajmiemy się tobą, możesz nam zaufać”.

Komunikat to przekazanie informacji. Informację już masz, ale komu chcesz ją przekazać? To ważne, by wiedzieć, do kogo będzie przemawiało Twoje logo. Warto wziąć pod uwagę, w miarę możliwości, chociażby gust czy skojarzenia funkcjonujące w zbiorowej świadomości przyszłych klientów.  Dla starszego odbiorcy lokomotywa parowa będzie oznaczała przejazd kolejowy, dla młodszego – muzeum kolejnictwa. Rozumiesz różnicę?

logo

Ten sam motyw, różne skojarzenia, inne znaczenia. Źródło: parowozy.pl, znaki-drogowe.org

9. Logo powinno być estetyczne

Oczywiście, nie ma możliwości, by podobało się wszystkim ludziom na świecie, ponieważ mamy często odmienne upodobania. Są jednak pewne reguły i proporcje, które pozwalają harmonijnie zakomponować poszczególne elementy: symbole, teksty i pustą przestrzeń. To z kolei wpływa na czytelność i ogólny odbiór – poczucie, że logo jest uporządkowane, zadbane, wysokiej jakości – tak jak firma, którą reprezentuje.

Złoty podział logo twittera

Zastosowanie złotej proporcji przy projektowaniu logo reguluje ustalenie wzajemnych relacji długości i położenia poszczególnych elementów, w tym przypadku skrzydeł czy dzioba. Źródło: designshack.net

Zapamiętaj

Projektowanie logo to proces, w którym trzeba uwzględnić wiele czynników. Trzymaj się 9 zasad projektowania logo:

  1. Adekwatność
  2. Unikalność
  3. Czytelność
  4. Uniwersalność
  5. Wyjście poza schematy
  6. Niedosłowność
  7. Potencjał wizualny
  8. Komunikatywność
  9. Estetyka

Pamiętaj, to Twoje zaangażowanie i wysiłek zaowocuje dobrym znakiem firmowym. Funkcjonalnym i skutecznym. Takim, z którego będziesz dumny.

Skąd się biorą dobre znaki firmowe?

Z pewnością chcesz aby Twoja firma zaistniała w przestrzeni wizualnej, stała się zauważana, rozpoznawalna i wyróżniająca się wśród innych. Jak widzisz, nasi projektanci wiedzą, czym jest projektowanie logo i mogą  Ci w tym pomóc. Skontaktuj się z nami w sprawie Twojego nowego logo. Masz wątpliwości? Pytaj śmiało.

Masz już logo?

Być może podczas lektury tego wpisu zrodziło Ci się w głowie pytanie: „a co, jeżeli mam już logo i nie posiada ono tych mocnych stron?” Nie martw się, możesz rozważyć przeprowadzenie rebrandingu – czyli odświeżenia dotychczasowego znaku.

Wybrane dla Ciebie

Czytaj również

Identyfikacja Wizualna firmy - przykład

Co to jest identyfikacja wizualna firmy i z czego się składa?

Identyfikacja wizualna firmy to ogół symboli – logo, kolorystyka, krój pisma – oraz zachowań w firmie mające na celu zbudować…
czytaj dalej

Jak w 5 krokach dostać dofinansowanie z urzędu na start firmy w 2018?

W tym wpisie pokażę Ci ABC dofinansowania z Urzędu Pracy na dotację na sprzęt, ale także oprogramowanie, reklamę czy wynajem…
czytaj dalej
Dwa pionki symbolizujące strategię marki

Po co Twojej firmie marka i jak stworzyć jej strategię?

Gdy powiem "czekolada" jakie produkty przyjdą Wam najpierw na myśl? Milka, E.Wedel, Wawel, a może inna mniej popularna firma? Gdy…
czytaj dalej